TUTORIAL 2
Bincangkan konsep pengurusan bilik darjah dengan suasana bilik darjah sebenar yang diperhatikan oleh guru pelatih semasa menjalani PBS/ berasaskan pengalaman sendiri.
Bincangkan konsep pengurusan bilik darjah dengan suasana bilik darjah sebenar yang diperhatikan oleh guru pelatih semasa menjalani PBS/ berasaskan pengalaman sendiri.
~Mengenalpasti kekuatan dan kelemahan pengurusan bilik darjah yang diperhatikan semasa PBS yang lalu
~ Mengemukakan cadangan untuk memperbaiki pengurusan bilik darjah.
kekuatan
|
kelemahan
|
penambahbaikan
|
Kemudahan prasarana yang cukup
|
Kawalan kelas kurang terjaga
|
Guru perlu menjalinkan hubungan yang mesra dengan pelajar
|
Suasana pembelajaran yang kondusif
|
Susunan meja dan kerusi kurang kemas
|
Guru perlu mengambil kira bilangan murid dalam setiap kelas
|
Pengudaraan yang baik
|
Suasana kelas kurang menarik
|
Guru perlu memastikan setiap murid membersihkan kawasan masing-masing sebelum memulakan proses p&p
|
murid mengikuti aktiviti yang dijalankan
|
Bilangan murid dalam setiap kumpulan terlalu ramai
|
Guru perlu melakukan aktiviti yang bermakna untuk mencapai pemahaman dan penguasaan kemahiran baru.
|
TUTORIAL 3
TUTORIAL 4
pelan bilik darjah idaman
Pelan
bilik darjah yang mampu menghasilkan suasana bilik darjah yang
kondusif :
- mempunyai ciri-ciri mesra pengguna. Murid boleh berkolaborasi dan berbincang bersama rakan-rakan dan guru.
- Terdapat juga stesen-stesen pembelajaran dan menggalakkan pembelajaran koperatif. Murid akan melakukan aktiviti dalam kumpulan atau rakan sebaya mereka.
- Hubungan di antara murid akan lebih erat dalam konteks akademik dan sosial. Guru akan memfokuskan aktiviti-aktiviti pengajaran ke arah pembinaan pengetahuan dan hasil pembelajaran.
- Bilik darjah akan beroperasi sebagai pusat kawalan terhadap ilmu yang akan diperolehi diperkongsikan bersama. Guru akan terus meningkatkan kebolehan diri dalam menyampaikan maklumat baru dengan pengetahuan sedia ada pelajar agar mereka dapat memahami maklumat yang kompleks.
No comments:
Post a Comment